Om fritidstilbud

Erritsø Fælleskoles Fritidstilbud 0. – 6. kl.

Fritidstilbuddet er fordelt på de 2 basisskoler med henholdsvis en SFO og en Klub. De fysiske rammer ligger inde på og udenfor ved afdelingerne. Vi arbejder ud fra det fælles overordnet værdigrundlag, som er skabt i fællesskab med skolen. For at sikre den røde tråd i børnenes liv er der fokus på et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Vi har ligeledes et samarbejde med distriktets daginstitutioner omkring børn på vej i skole.

Fritidstilbuddet er et socialt og pædagogisk tilbud hvor formålet er, at understøtte børnenes læring, alsidige udvikling, dannelse og trivsel. I fritidstilbuddet har børnene mulighed for at danne venskaber på kryds og tværs af alder og køn, og de oplever at være en del af et fællesskab. I fritidstilbuddet har vi fokus på nærvær og trivsel, og arbejder ud fra en anerkendende tilgang.
I vores tilrettelæggelse af hverdagen vægter vi ude liv, bevægelse og kreativitet. Derudover er vi meget opmærksomme på at skabe plads og rum til børns frie leg i hverdagen.

Anerkendende pædagogik som tilgang

Vi møder andre med respekt og giver plads til forskellighed. Vi inkluderer børn i det store fællesskab med de forudsætninger og ressourcer, som det enkelte barn er i besiddelse af. Når vi anerkender, giver vi børnene rum til udvikling. I arbejdet med den anerkendende tilgang er vi opmærksomme på de relationer børnene indgår i, samt på, hvilken betydning vores egen rolle og relation har i forhold til det enkelte barn eller gruppen. Vi ser vores professionelle forskelligheder og forskellige kompetencer som en styrke, derfor bruger vi bevidst disse professionelle forskelle, i forhold til konflikter, udfordringer og individuelle løsninger.

Information

Vi vil gerne opfordre til at forældre bakker op omkring deres barns fritidstilbud og holder sig orienteret, samt orienterer os om eks. fravær m.m. via Aula komme / gå.

Praktikbeskrivelse - 2016

Shape Created with Sketch.