Valgfag

Vi tilbyder følgende valgfag i udskolingen.

Her er en forenklet oversigt over valgfagene.
I skal huske, at valget skal være velovervejet, da perioden er 2-årig og afsluttes med eksamen i 8. klasse.

Billedkunst:
I billedkunst vil du komme til at arbejde med udtryksformer.
Du vil komme til at arbejde med dine tegne- og malefærdigheder inden for tegning, maleri og collage.
Du vil også komme til at arbejde med skulpturering og arkitektur.
Du skal afslutningsvis udvikle et produkt, hvor der både kan indgå bløde og hårde materialer.

I faget skal du kunne arbejde procesorienteret, hvilket vil sige, at du skal arbejde fra idé og til handling i et færdigt produkt. Det færdige produkt skal bære præg af dit kendskab til de udtryksformer, du arbejder med i faget.

Musik:
I valgfaget musik er der fokus på musikudøvelse, musikalsk produktion og musikforståelse.
Du skal deltage i sammenspil, hvor vi spiller sange i forskellige genrer.
Du skal øve dig i at spille på instrumenter - også gerne i fritiden.
Du skal synge sammen med andre.
Du må meget gerne være frisk på at spille til arrangementer på skolen😊
Du skal lære lidt om lydteknik.
Du skal arbejde med musikalsk produktion - fx på computer.
Du skal arbejde med musikforståelse - fx form og tempo.
Du skal arbejde med musikhistorie og musikkens samspil med sin samtid.

Du skal til eksamen i faget, hvor du sammen med max 4 holdkammerater skal vise, hvad du har lært.

Håndværk og Design:
Du kommer til at arbejde med mange forskellige teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer, såsom at hækle, sy, snitning mm. Du kommer til at lære om værktøj og korrekt brug af dem f. eks. sav, hammer, nåle og symaskine. Du kommer til at få indblik i designprocesser, hvor vi øver skitser og arbejdstegner i hånden, såvel som 3D-modelering på computer.

Du skal til prøve i faget i 8. klasse, hvor du med max 2 af dine holdkammerater skal vise, hvad du har lært.

Madkundskab:
I madkundskab kommer du til at arbejde med mad og sundhed.
Du lærer, at opbygge et sundt måltid på flere måder, og blive bevidst om, hvad sundhed er helt generelt. Du får ligeledes en bevidsthed om, hvad bæredygtighed er inden for madlavning.
Du vil komme til at arbejde med teorier og teknikker i madlavning indenfor flere områder fx grøntsager, brød og kage.
Du vil komme til at lave mad fra flere forskellige lande, tale om traditioner og madkulturer.

Gruppeprøven i 8. klasse består af to dele. Først skal I planlægge indkøb og madretter til det tema, I trækker. Senere skal I som gruppe vise, hvad I kan i køkkenet både teknisk og teoretisk, alt sammen noget, I med undervisningen i 7. og 8. klasse bliver klar og forberedt til.

Kursusfag
Vi tilbyder 4x10 ugers kursusfag i udskolingen.